داوران نهمین جشنوارهٔ تئاتر کوتاه دانشگاه فردوسی مشهد را بشناسید هوتن شکیبا و باران کوثری با «عامه پسند» به خانه‌ها می‌آیند + زمان اکران آنلاین سکانس جنجالی سریال «افعی تهران» درباره معلم که سبب شکایت آموزش‌وپرورش شد + فیلم کتاب قطعات موسیقی «ابوالحسن صبا» به چاپ دهم رسید «مت دیمون» در یک کمدی جدید جواد عزتی به سریال «وحشی» هومن سیدی پیوست نگاهی به کتاب «کورسرخی» نوشته­ عالیه عطایی | روایت هویت و مرز‌ها صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است
سرخط خبرها

بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی»

  • کد خبر: ۲۲۲۹۳۸
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی»
سینما‌های خراسان رضوی در اولین ماه سال ۱۴۰۳، توانستند ۲۴۱ هزار و ۲۳۷  نفر را با خود همراه کنند و فروش ۱۴ میلیارد و ۶۴۵ تومانی را به ثبت برسانند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ البته بخش عمده‌ای از این فروش به سه فیلم «تمساح خونی»، «بی بدن» و «سال گربه» اختصاص دارد و سایر آثار روی پرده به فروش قابل توجهی دست پیدا نکرده اند. در گزارش پیش رو به جزئیات بیشتری از میزان فروش هرکدام از فیلم‌های درحال اکران در سینمای استان پرداخته ایم.

نبض اکران در دست «تمساح خونی»

زمانی که اسامی آثار اکران نوروزی سینما‌ها اعلام شد، بسیاری پیش بینی می‌کردند که «تمساح خونی» به فروش قابل توجهی دست پیدا کند و پیشتاز جدول فروش شود. همین اتفاق نیز رخ داد و فروش اولین تجربه جواد عزتی در زمینه فیلم سازی چند روز پیش از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان در کل کشور گذر کرد.

«تمساح خونی» اثری کمدی و سرگرم کننده است، اما باید دید درنهایت میزان فروشش به فیلم «فسیل» که سال گذشته فروش ۳۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد، می‌رسد یا نه. «تمساح خونی» در خراسان رضوی هم با استقبال مخاطبان روبه رو شده و فروشش در فروردین ماه، ۹ میلیارد و ۱۲۱ میلیون تومان بوده است؛ رقمی که تقریبا دوسوم کل فروش سینما‌های استان است.

پرفروش‌ترین فیلم درام

در روز‌هایی که سینمای اجتماعی ایران وضعیت خوبی ندارد و گیشه در تسخیر آثار کمدی است، «بی بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده، سینماگر مشهدی، توانسته است مخاطبان زیادی را با خود همراه و تا اینجا عنوان پرفروش‌ترین اثر درام سال ۱۴۰۳ از آن خود کند؛ عنوانی که باتوجه به کمبود تولیدات اجتماعی در سینمای ایران، بعید نیست تا پایان سال در اختیار «بی بدن» بماند. 

داستان این فیلم به گفته کارگردانش برداشتی آزاد از چندین پروند قضایی واقعی است، هرچند عده‌ای معتقدند این فیلم به شکل مستقیم یکی از پرونده‌های جنجالی سال‌های گذشته را روایت می‌کند. «بی بدن» در فروردین امسال در پنجاه سالن سینمای استان به نمایش درآمد و در پایان این ماه با فروشی ۲ میلیارد تومانی در جایگاه دوم جدول قرار گرفت.

استقبال از «سال گربه»

«سال گربه» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی زاده، تنها اثری است که در سال جدید به چرخه اکران اضافه شده است. این فیلم از ۲۲ فروردین روی پرده سینما‌های خراسان رضوی رفته و در همین مدت کوتاه توانسته است ۲۹ هزار مخاطب را با خود همراه کند. 

همچنین «سال گربه» در پایان فروردین ماه فقط با ۹ روز فروش، بالاتر از آثاری، چون «آپاراتچی»، «آسمان غرب» و «پرویز خان» در رتبه سوم جدول فروش استان قرار گرفته است؛ رتبه‌ای که به نظر می‌رسد در اردیبهشت، دست کم یک پله بهبود پیدا کند. «سال گربه» مانند بسیاری از فیلم‌های پرفروش سال‌های گذشته، در ژانر کمدی ساخته شده و بازیگر اصلی آن بهرام افشاری است؛ او سال گذشته با «فسیل» در سینما‌های کشور خوش درخشیده بود.

سقوط «آپاراتچی» در جدول فروش

فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر که در ایام نوروز و پیش از آغاز اکران «سال گربه» در رتبه سوم جدول فروش استان قرار داشت، در پایان فروردین، با یک پله سقوط در رتبه چهار جدول قرار گرفت. فیلمی که فضای کمدی دارد، اما از حضور بازیگران چهره بهره نگرفته است. شاید همین موضوع نیز کمی مانع فروش زیاد «آپاراتچی» شده است. 

براساس آمار سایت سمفا، فروش این فیلم در یک ماه فقط ۵۵۴ میلیون تومان بوده، درحالی که ۴۱ سالن سینمای استان را در اختیار داشته است. «آپاراتچی» برداشتی آزاد از رمانی به همین نام است و دل بستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند.

فیلم سینماگر خراسانی در رتبه پنجم

رتبه‌های پایین‌تر جدول فروش سینما‌های استان کمی با جدول فروش کل کشور تفاوت دارد. برای مثال از میان دو فیلم کودک ونوجوانی که در فروردین اکران شدند، «ایلیا، جست وجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، هنرمند خراسانی، توجه هم استانی هایش را بیشتر جلب کرده و با جذب ۷ هزارو ۳۴۲ مخاطب و فروش ۳۱۳ میلیون تومانی در رتبه پنجم جدول فروش قرار گرفته است.

درحالی که «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق با وجود بهره گیری از بازیگران چهره ای، چون علی نصیریان و شبنم مقدمی، ۲ هزار مخاطب کمتر از «ایلیا، جست وجوی قهرمان» جذب کرده و جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. در جدول فروش کشور، اما وضعیت متفاوت است و «نوروز» فروش بیشتری داشته و در رتبه پنجم قرار گرفته و «ایلیا، جست وجوی قهرمان» رتبه ششم را از آن خود کرده است.

شکست ۲ فیلم از جشنواره فجر

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی که هر دو اولین بار در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند، در پایان ماه فروردین به ترتیب در رتبه‌های ششم و هشتم جدول فروش قرار گرفتند. این درحالی است که هر دوی این آثار در جشنواره فیلم فجر نظر منتقدان را جلب کرده بودند. البته «آسمان غرب» وضعیت بهتری نسبت به «پرویزخان» دارد.

این فیلم که دلاوری‌های شهید علی اکبر شیرودی را به تصویر می‌کشد، در سینما‌های استان ۳۰۷ میلیون تومان فروش داشته است؛ اما «پرویزخان» در ماه فروردین فروش ۷۰ میلیون تومانی را برای خود ثبت کرده که بسیار کمتر از انتظارات بوده است. این فیلم مقطعی از زندگی پرویز دهداری را با بازی سعید پورصمیمی به تصویر کشیده است.

فیلمی از رضا عطاران در رتبه نهم

فیلم «روشن» به کارگردانی روح ا... حجازی با بازی رضا عطاران، هنرمندی مشهدی که از ۲۵ بهمن سال گذشته روی پرده سینما‌ها رفته بود، در فروردین ماه در کنار آثار نوروزی به اکرانش ادامه داد. «روشن» در این ماه فقط ۷۶ مخاطب را با خودش همراه کرد و فروشش به ۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید.

این فیلم از آثار اکران شده در سی ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را برای عطاران به ارمغان آورده بود. در رتبه دهم جدول هم فیلم «پدران» ساخته سام صلواتی با بازی هدایت هاشمی، هنرمند خراسانی، قرار گرفته است. این فیلم که اکرانش به پایان رسیده، در فروردین یک میلیون تومان فروش داشته است.

«بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->